Beheren van een SLA cluster
In deze handleiding staat beschreven hoe je als SLA-clusterbeheerder een SLA-cluster kan beheren in ROB-Net.
Een SLA-cluster is een groep van leveranciers, die met dezelfde SLA-tarieven en afspraken werken in ROB-Net. Via de website van de vereniging ROB kan het lidmaatschap van de SLA-clusterbeheerder aangevraagd worden. Na acceptatie wordt er een SLA-cluster aangemaakt. Als SLA-clusterbeheer krijg je toegang tot een beheeromgeving van het SLA-cluster, waarin de deelnemende organisaties en de SLA-tarieven beheerd kunnen worden.
Aanmelding & inlogaccount
Via de website van de vereniging ROB kan het lidmaatschap van de SLA-clusterbeheerder aangevraagd worden. De aanvraag wordt beoordeeld door het secretariaat van de vereniging ROB. Na acceptatie wordt het SLA-cluster aangemaakt. Je ontvangt automatisch een uitnodiging voor het aanmaken van een inlogaccount.
Indien je al lid bent als ‘Groepsgebruiker’ van de vereniging ROB, dan valt dit niet onder dezelfde overeenkomst. Je dient eerst een aanvraag voor SLA-clusterbeheerder in te dienen en krijgt daarna aparte inlogaccount voor de beheeromgeving van het SLA-cluster.
Je dient binnen 24 uur op de link te klikken om een inlogaccount aan te maken. Als je geen e-mail hebt ontvangen of niet binnen 24 uur op de link hebt geklikt, dien je contact op te nemen met de helpdesk van ROB-Net.
Beheeromgeving SLA-cluster
Na het inloggen klik je op de tegel ‘ROB-Net SLA Cluster beheerder’.

In de beheeromgeving zie je twee tabbladen:
Service Level Agreements
SLA cluster gegevens

Service Level Agreements
Binnen het tabblad ‘Service Level Agreements’ maak je de SLA’s aan. Deze functionaliteit is ook beschikbaar voor iedere leveranciersorganisatie binnen ROB-Net. Aangezien de werking voor het invoeren, wijzigen of importeren van een SLA bijna helemaal gelijk is*, verwijzen wij je hiervoor door naar de handleiding voor leveranciers, zie Instellen SLA-tarieven.
Als er al een leveranciersorganisatie is waar SLA’s zijn ingevoerd, dan kun je deze organisatie vragen deze SLA’s te exporteren. Dit exportbestand kun je vervolgens zelf importeren in de beheeromgeving van het SLA-cluster. Dit staat beschreven in de leveranciershandleiding.
* Het enige verschil met de omgeving van leveranciers, is dat je als SLA-clusterbeheerder voor alle dealerschapen SLA’s kan aanmaken en de leverancier binnen zijn eigen omgeving alleen voor de dealerschapen die aan de leverancier zijn toegewezen.
SLA cluster gegevens
Binnen het tabblad ‘SLA cluster gegevens’ beheer je de deelnemers van het SLA-cluster. Je kan deelnemers toevoegen en verwijderen met een importbestand.
Deelnemers toevoegen
Exporteer eerst een leeg bestand. Klik op de knop ‘Exporteren’.

Binnen het exportbestand dien je de kolom ‘Lidnummer’ te vullen met de ROB-Net lidnummers die je wilt uitnodigen om deel te nemen aan het SLA-cluster. De andere kolommen hoeven niet ingevuld te worden en worden ook genegeerd tijdens het importeren van het bestand.
Indien je ook groepsgebruiker bent, dan kun je deze lidnummers achterhalen door vanuit de GGO-omgeving het MI-bestand "Groupmembers" te gebruiken. Als je niet alle lidnummers weet, dan kun je dit opvragen bij de betreffende vestigingen of contact opnemen met onze helpdesk.

Na het invoeren van de lidnummers sla je het bestand op in hetzelfde format. Keer nu terug naar de beheeromgeving en kies voor ‘Importeren’:

Er verschijnt nu een pop-up, waarin de wijzigingen worden weergegeven. In onderstaand voorbeeld worden er vijf organisaties uitgenodigd voor deelname aan het SLA-cluster. Nadat je op de knop ‘Importeren’ hebt gedrukt, ontvangen alle beheerders van de uitgenodigde organisaties automatisch een e-mail.

Als je een foutief lidnummer importeert, dan wordt er ‘Onbekende leverancier’ getoond in de pop-up en is het niet mogelijk om het bestand te importeren.

In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat er (nog) geen beheerder is binnen de leveranciersorganisatie. Er wordt dan geen e-mail gestuurd, maar de uitnodiging kan wel door alle gebruikers geaccepteerd worden in ROB-Net.

Het accepteren of weigeren van een uitnodiging wordt toegelicht in de leveranciershandleiding. Als SLA-clusterbeheerder ontvang je een e-mail wanneer een organisatie een deelname geaccepteerd of geweigerd heeft. Een organisatie kan deelnemen aan maximaal één SLA-cluster. Als een organisatie de uitnodiging heeft geaccepteerd, maar op een later moment een uitnodiging van een andere SLA-clusterbeheerder accepteert, dan betekent dat automatisch dat deze organisatie uit het SLA-cluster stapt. Je krijgt hierover een notificatie via een e-mail. Hierin is te zien naar welk SLA-cluster de organisatie is overgestapt.
Deelnemers verwijderen
Als een organisatie een uitnodiging heeft geaccepteerd, dan kan deze niet zelf uit het SLA-cluster stappen. De organisatie zal dus contact met je moeten opnemen om uit het cluster verwijderd te worden. Het verwijderen van deelnemers doe je via de export en import functionaliteit.
Het importbestand moet altijd de volledige lijst van deelnemers bevatten. Om een organisatie te verwijderen exporteert je eerst de deelnemerslijst en verwijder je vervolgens de bewuste organisatie. Vervolgens sla je het bestand op en importeer je dit in het tabblad ‘SLA cluster gegevens’. In de pop-up zie je vervolgens de organisaties die nu op het punt staan verwijderd te worden.

Deelname status
De deelnamestatus wordt per organisatie getoond in het overzicht van het SLA-cluster. ROB-Net kent de volgende deelname statussen:
Uitgenodigd
Geaccepteerd
Afgewezen
Overgestapt
Je kunt zoeken op naam of lidnummer van een organisatie en op een deelnamestatus.

Kan {include} niet genereren De pagina die meegerekend moet worden kon niet worden gevonden.
Kan {include} niet genereren De pagina die meegerekend moet worden kon niet worden gevonden.